2015. december 24., csütörtök

Promóció | avagy egy jó kampányszöveg összeállítása

 Beismerjük-e vagy sem, titkon mindenki folyamatosan több és több követőre vágyik. De hogyan is szerezhetünk olvasókat? Erre rengeteg módszer van, én azonban az egyik legközkedveltebbet fejtem ki részletesen, mégpedig a facebook-os csoportokban való hirdetéseket.
 Egy jó kampányszöveg összeállítása talán még magánál, a történet megírásánál is nagyobb problémát jelent. Nálam legalábbis biztosan. Ebben a bejegyzésben összeszedem, szerintem miket is kell tartalmaznia figyelemfelkeltő reklámnak, amitől az olvasók pillanatok alatt rákattintanak a blogodra. Én legalábbis ha egy ilyen kampányszöveggel találkozom, mindig megteszem.



♔~Mi az, amit soha, semmilyen körülmények
között, ne tegyünk?~♔
  •  Fogadni merek rá, hogy veled is előfordult már, hogy egyszerűen nem tudtál semmi épkézláb szöveget alkotni, ezért csak annyit írtál, hogy "ha van kedvetek, nézzetek be:)". Ez tényleg nagyon cuki, csak éppen senki nem kattint rá a blogodra, vagy ha mégis, akkor csak elvétve egy-két hihetetlenül unatkozó ember. Ezt, és ezek fajtáit ajánlatos mellőzni.
  •  Az a bizonyos #aképcsakfigyelemfelkeltés hashtag. Természetesen nem árt, ha van egy figyelemfelkeltő képed, de ezt a hashtaget semmiképpen se tedd bele. Egyébként ennek használata csak régebben volt nagy divat, és általában csak akkor használták, ha egy random képet illesztettek be, azonban én mégis megemlítem, nehogy eszetekbe jusson.
  •  "Telefonról írtam, ezért a helyesírásom nem a legjobb, azt ne nézzétek, de azért itt van". Ezt egyszerűen csak ne...
  •  Javaslom, hogy inkább ne írd oda azt, hogy "nem sablon". Ez egy túl relatív fogalom, egyénenként változik, hogy ki mit nevez annak, ezért nem érdemes ezzel dobálózni. Lehet, hogy az egyik ember szerint tipikus sztori, míg a másik ember, egy más szemszögből nézve már egyedinek nevezi.
  •  "EZT EL KELL OLVASNOD", "LE FOG ESNI AZ ÁLLAD" és társaik. Először is, mindenki meg fogja érteni akkor is, ha nem tapadsz rá a caps lookra, és egy blogot elolvasni sosem kötelező. Ezeket hanyagold!
  •  "Hagyj nyomot". Ha az olvasót megnyeri a történet, vagy esetleg túlzottan megbotránkoztatja, úgyis ír egy kommentet, vagy pipál. Ha pedig mindenképpen véleményre vagy kíváncsi, akkor kérj egy kritikát vagy eleve úgy indíts, hogy: "...keresek egy olyan embert, aki írna egy pár soros véleményt a blogomról...". De ha mindenképpen szeretnéd, hogy jelezzék, ha elolvasták, egy "kérlek"-et és egy "köszönöm-öt" azért biggyessz oda.
  •  Lehetőség szerint próbáld meg helyesírási hibák nélkül, ékezetet használva megírni a hirdetést, mert ez alapján már kialakul egy vélemény az író stílusáról. Ha bizonytalan vagy a helyesírás szabályaiban, akkor inkább kérj meg valakit, hogy nézze át, jól írtad-e meg, a történethez pedig keress egy bétát. 
♔~Műfaj~♔
 Ez az egyik olyan dolog, amit mindenképpen meg kell említened. Egy olvasó számára általában ez a legfontosabb szempont, ez alapján dönti el, hogy neki való-e a történeted. Én javaslom, hogy mindenképpen elöl kapjon helyet, mert így az olvasó tudni fogja, hogyha ő egy gimis, romantikus sztorit keres, akkor nem a te akció dús, sci-fidet fogja olvasni.

♔~Figyelemfelkeltő kép~♔
 Mindenképpen ajánlom, viszont még egyszer megemlítem, hogy semmiképpen NE tedd ki a #képcsakfigyelemfelkeltés hashtaget, mert teljesen felesleges és rengeteg embert irritál, ami eleve nem jó dolog, ha épp olvasókat akarunk szerezni.
 De akkor mit tehetünk ki? Igazából bármit, ami kapcsolódik a történethez. Ez lehet, egy

  • tájkép, mely a sztori egy fontos helyszínét ábrázolja, 
  • egy kép a főszereplőről,
  • egy fontos momentum (pillanatkép),
  • egy meghatározó elem (például egy esemény vagy tárgy),
  • könyvborító vagy akár a fejléc
  • sőt, egy montázs mindezekről is figyelemfelkeltő lehet.
♔~Fülszöveg~♔
 Ez a bloghirdetések egyik alapköve. Jó esetben a történeted, tömör figyelemfelkeltő kedvcsinálója, amely már önmagában is olvasásra készteti az odatévedőket. Azt hiszem egyértelmű, hogy bérelt helye van a hirdetés elemei között.

♔~Idézet~♔
 Van kedvenc jeleneted, mondatod? Szuper, mert akkor már van is egy alapod a hirdetéshez. Én általában a legdrámaibb részt szoktam kiemelni, majd ráírni egy képre vagy néhányszor ezzel kezdem a hirdetést. Ha beleírtad a fülszöveget, akkor viszont nem feltétlenül van rá szükség, mert a túl hosszú, regény méretű kampányszövegek sem célravezetőek. Legyen tömör, de hatásos.

Nicolette Field

1 megjegyzés:

  1. Annyira egyetértek a "mit ne" lista összes pontjával. :D Nekem az a kedvencem, amikor az író csak annyit ír a link mellé, hogy megérkezett az új rész - és kérdem én, hogy aki életében először találkozik a bloggal (és ezzel sokan vagyunk), az mégis miért akarna erre rákattintani? Hát nem gondolkodnak józan paraszti ésszel az emberek? :D
    Vagy amikor azt írja az illető, hogy egyébként jó a helyesírása, de nézzük el neki, most sietett... És nem fogja fel pontosan azt, amit te is írtál: ezzel már kialakul az olvasóban egy kép az illetőről, az első benyomást pedig elég nehéz megváltoztatni, márpedig ha én azt látom, hogy az illetőnek csapnivaló a helyesírása, nem fogok még rákattintani a blogjára is, azzal a gondolattal, hogy "hátha csak sietett szegény...". Furcsa, mert ezeknek a "ne tedd"-dolgoknak a fele józan paraszti észből következik, és mégis milyen sokan hiányában vannak.

    Szóval nagyon tetszik ez az írás, de egy kötözködést engedj meg. :) Szinte mindenki keveri a műfaj és a zsáner fogalmát, én pedig lelkes prófétaként hívom fel erre az emberek figyelmét. :D Szóval a műfaj témakörbe nem az tartozik, hogy romantikus, fantasy stb, hanem regény, novella, elbeszélés, kisregény stb. Amiről ti beszéltek, az zsáner. Nyilván mivel blogon mindenki így használja, ezért rajtam kívül jóformán a kutyát nem érdekli ez az apróság, de úgy gondolom, sokan szeretnének majd komolyabban foglalkozni az írással a jövőben, márpedig ha benyögjük egy kiadással foglalkozó egyénnek, hogy "romantikus műfajú regényt írok", ki fog röhögni. Szóval terjesszük a helyes kifejezéseket! :D

    Egyébként elnyerte a tetszésemet a blog, jövök még, így tovább! :) És remélem, nem vetted rossz néven a kijavításomat, teljesen jó szándékú volt.

    VálaszTörlés